σελφ σερβις - Βόρεια Ελλάδα: Ο τουρισμός «κάνει ταμείο»

Τετάρτη, 18 Οκτωβρίου 2017

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Λιανεμπόριο

Βόρεια Ελλάδα: Ο τουρισμός «κάνει ταμείο»

26 Σεπτεμβρίου 2017 | 09:36 Γράφει ο Δημήτρης  Διαμαντίδης Topics: Αγορά

Κομφούζιο επικράτησε τη φετινή θερινή σεζόν στα σούπερ μάρκετ που βρίσκονται σε τουριστικές περιοχές της Βόρειας Ελλάδας, μετά τη μεγάλη αύξηση του ρεύματος επισκεπτών στη χώρα μας κυρίως το δίμηνο Ιουλίου-Αυγούστου. Η αύξηση του τζίρου των σούπερ μάρκετ τουριστικών περιοχών ενδέχεται να υπερέβη το 5% συγκριτικά με πέρυσι, προσφέροντας την ευχέρεια στις αλυσίδες να αντισταθμίσουν τυχόν απώλειες των καταστημάτων τους που εδρεύουν σε μεγάλα αστικά κέντρα.

Στην περιοχή της Χαλκιδικής και της Πιερίας επικράτησε το αδιαχώρητο από την έλευση τουριστών ήδη από τα μέσα του Ιουνίου, με αποτέλεσμα τα σούπερ μάρκετ όλων των επωνυμιών που δραστηριοποιούνται στις δύο περιοχές να δεχτούν τεράστια πίεση από τον δυσανάλογο για τις υποδομές τους όγκο πελατών. Οι προαναφερόμενες περιοχές έχουν μία τουριστική περίοδο μεγάλης έξαρσης επισκεπτών περίπου 80-90 ημερών το χρόνο, που είναι ασφαλώς οι καλύτερες ημέρες των τοπικών σούπερ μάρκετ. Δηλαδή, συγκριτικά με άλλες τουριστικές περιοχές της νότιας και της νησιωτικής Ελλάδας, που η τουριστική σεζόν διαρκεί έως και έξι μήνες, εδώ είναι περιορισμένης διάρκειας.

Η συντριπτική πλειονότητα των σούπερ μάρκετ όλων των δικτύων και μεγεθών στη Χαλκιδική είναι αναπτυγμένα στην Κασσάνδρα, λιγότερα στην Σιθωνία και ελάχιστα στο τρίτο πόδι, δηλαδή τις περιοχές πριν τον Άθω. Παντού κατά κανόνα παραμένουν ανοιχτά όλο τον χρόνο, αλλά υπερτριπλασιάζουν τον τζίρο τους στη διάρκεια του καλοκαιριού.

Το θερινό τρίμηνο η Κεντρική Μακεδονία δέχεται από το βαλκανικό οδικό δίκτυο –σταθερά την τελευταία διετία– περισσότερες από πέντε εκατομμύρια αφίξεις τουριστών. Οι περισσότεροι, κυρίως Βαλκάνιοι γείτονες, Ανατολικοευρωπαίοι, αλλά και Τούρκοι, κατευθύνονται στη Χαλκιδική. Κατά βάση πρόκειται για τουρίστες μέσων και χαμηλών εισοδηματικών δυνατοτήτων, που εκ των πραγμάτων υποχρεώνονται να επισκέπτονται τα σούπερ μάρκετ των περιοχών που παραθερίζουν, καθώς μαγειρεύουν στα καταλύματά τους.

Ο… ΧΑΜΟΣ ΜΕ ΤΑ ΣΟΥΠΕΡ-ΜΑΡΚΕΤ
Με αυτή την έννοια, η καλοκαιρινή πραγματικότητα της Κασσάνδρας και δευτερευόντως της Σιθωνίας είναι πλέον ένα απερίγραπτο πανδαιμόνιο μποτιλιαρισμένων ΙΧ, που το επιτείνει η ανάγκη στάθμευσης των εποχούμενων τουριστών για τροφοδοσία στα σούπερ μάρκετ. Άλλωστε, τα τελευταία, ενώ για ευνόητους λόγους είναι εγκατεστημένα επάνω στον κεντρικό οδικό άξονα, είτε δεν διαθέτουν χώρους στάθμευσης είτε αυτοί αποδεικνύονται ανεπαρκέστατοι για την εξυπηρέτηση του τεράστιου όγκου οχημάτων.

Από την Ποτείδαια μέχρι το Πολύχρονο και το Παλιούρι Χαλκιδικής τα αυτοκίνητα διπλοπαρκάρουν ή τριπλοπαρκάρουν μπροστά στα σούπερ μάρκετ, δημιουργώντας κατάσταση κυκλοφοριακής ασφυξίας. Η άναρχη ανάπτυξη όλων εν γένει των λιανεμπορικών υποδομών στα πλευρά του δρόμου δημιουργεί πόλους έλξης των ΙΧ για μικρής μεν διάρκειας πλην αντικανονικές σταθμεύσεις. Το φαινόμενο παίρνει ανεξέλεγκτες διαστάσεις τον Αύγουστο, οπότε σε συγκεκριμένες περιοχές της Χαλκιδικής, στις οποίες δραστηριοποιούνται δύο ή τρεις επωνυμίες μεγάλων σούπερ μάρκετ, που το ένα είναι εγκατεστημένο δίπλα ή απέναντι στο άλλο, προκύπτουν κίνδυνοι ακόμη και για τροχαία ατυχήματα.

ΟΙ «ΠΑΙΚΤΕΣ»
Την πρωτοκαθεδρία στη Χαλκιδική, με κριτήριο τον αριθμό των καταστημάτων, μεταξύ των μεγαλύτερων και ισχυρότερων αλυσίδων του κλάδου, διατηρεί η Μασούτης, η οποία λειτουργεί 14 σούπερ μάρκετ και μια μονάδα χονδρικής στα τρία «πόδια» της χερσονήσου. Από την πλευρά της η Lidl έχει 6 καταστήματα και η ΑΒ Βασιλόπουλος 2. Η αλυσίδα παντοπωλείων Ελληνικά Market έχει 15 καταστήματα, η Πρόοδος 20 και η Ήλιος 20. Σημειώνουμε ότι στην περιοχή δεν έχουν επαναδραστηριοποιηθεί ακόμα καταστήματα που ανήκαν στο δίκτυο Μαρινόπουλος.

Όλων, πάντως, τα καταστήματα είναι εγκατεστημένα σε κομβικά σημεία του οδικού δικτύου ή σε προβεβλημένα σημεία μέσα στα χωριά ή τους οικισμούς της περιοχής, τα περισσότερα χωρίς πάρκινγκ. Η Χαλκιδική διαθέτει, βέβαια, και αναρίθμητα μικρότερα δίκτυα ή μεμονωμένα καταστήματα. Άλλα λειτουργούν όλο τον χρόνο κι περίπου ένα εξάμηνο.

Στην περιοχή της Χαλκιδικής και της Πιερίας επικράτησε το αδιαχώρητο από την έλευση τουριστών ήδη από τα μέσα του Ιουνίου, με αποτέλεσμα τα σούπερ μάρκετ όλων των επωνυμιών που δραστηριοποιούνται στις δύο περιοχές να δεχτούν τεράστια πίεση από τον δυσανάλογο για τις υποδομές τους όγκο πελατών. Οι προαναφερόμενες περιοχές έχουν μία τουριστική περίοδο μεγάλης έξαρσης επισκεπτών περίπου 80-90 ημερών το χρόνο, που είναι ασφαλώς οι καλύτερες ημέρες των τοπικών σούπερ μάρκετ. Δηλαδή, συγκριτικά με άλλες τουριστικές περιοχές της νότιας και της νησιωτικής Ελλάδας, που η τουριστική σεζόν διαρκεί έως και έξι μήνες, εδώ είναι περιορισμένης διάρκειας.

Η συντριπτική πλειονότητα των σούπερ μάρκετ όλων των δικτύων και μεγεθών στη Χαλκιδική είναι αναπτυγμένα στην Κασσάνδρα, λιγότερα στην Σιθωνία και ελάχιστα στο τρίτο πόδι, δηλαδή τις περιοχές πριν τον Άθω. Παντού κατά κανόνα παραμένουν ανοιχτά όλο τον χρόνο, αλλά υπερτριπλασιάζουν τον τζίρο τους στη διάρκεια του καλοκαιριού.

Το θερινό τρίμηνο η Κεντρική Μακεδονία δέχεται από το βαλκανικό οδικό δίκτυο –σταθερά την τελευταία διετία– περισσότερες από πέντε εκατομμύρια αφίξεις τουριστών. Οι περισσότεροι, κυρίως Βαλκάνιοι γείτονες, Ανατολικοευρωπαίοι, αλλά και Τούρκοι, κατευθύνονται στη Χαλκιδική. Κατά βάση πρόκειται για τουρίστες μέσων και χαμηλών εισοδηματικών δυνατοτήτων, που εκ των πραγμάτων υποχρεώνονται να επισκέπτονται τα σούπερ μάρκετ των περιοχών που παραθερίζουν, καθώς μαγειρεύουν στα καταλύματά τους.

Ο… ΧΑΜΟΣ ΜΕ ΤΑ ΣΟΥΠΕΡ-ΜΑΡΚΕΤ
Με αυτή την έννοια, η καλοκαιρινή πραγματικότητα της Κασσάνδρας και δευτερευόντως της Σιθωνίας είναι πλέον ένα απερίγραπτο πανδαιμόνιο μποτιλιαρισμένων ΙΧ, που το επιτείνει η ανάγκη στάθμευσης των εποχούμενων τουριστών για τροφοδοσία στα σούπερ μάρκετ. Άλλωστε, τα τελευταία, ενώ για ευνόητους λόγους είναι εγκατεστημένα επάνω στον κεντρικό οδικό άξονα, είτε δεν διαθέτουν χώρους στάθμευσης είτε αυτοί αποδεικνύονται ανεπαρκέστατοι για την εξυπηρέτηση του τεράστιου όγκου οχημάτων.

Από την Ποτείδαια μέχρι το Πολύχρονο και το Παλιούρι Χαλκιδικής τα αυτοκίνητα διπλοπαρκάρουν ή τριπλοπαρκάρουν μπροστά στα σούπερ μάρκετ, δημιουργώντας κατάσταση κυκλοφοριακής ασφυξίας. Η άναρχη ανάπτυξη όλων εν γένει των λιανεμπορικών υποδομών στα πλευρά του δρόμου δημιουργεί πόλους έλξης των ΙΧ για μικρής μεν διάρκειας πλην αντικανονικές σταθμεύσεις. Το φαινόμενο παίρνει ανεξέλεγκτες διαστάσεις τον Αύγουστο, οπότε σε συγκεκριμένες περιοχές της Χαλκιδικής, στις οποίες δραστηριοποιούνται δύο ή τρεις επωνυμίες μεγάλων σούπερ μάρκετ, που το ένα είναι εγκατεστημένο δίπλα ή απέναντι στο άλλο, προκύπτουν κίνδυνοι ακόμη και για τροχαία ατυχήματα.

ΟΙ «ΠΑΙΚΤΕΣ»
Την πρωτοκαθεδρία στη Χαλκιδική, με κριτήριο τον αριθμό των καταστημάτων, μεταξύ των μεγαλύτερων και ισχυρότερων αλυσίδων του κλάδου, διατηρεί η Μασούτης, η οποία λειτουργεί 14 σούπερ μάρκετ και μια μονάδα χονδρικής στα τρία «πόδια» της χερσονήσου. Από την πλευρά της η Lidl έχει 6 καταστήματα και η ΑΒ Βασιλόπουλος 2. Η αλυσίδα παντοπωλείων Ελληνικά Market έχει 15 καταστήματα, η Πρόοδος 20 και η Ήλιος 20. Σημειώνουμε ότι στην περιοχή δεν έχουν επαναδραστηριοποιηθεί ακόμα καταστήματα που ανήκαν στο δίκτυο Μαρινόπουλος.

Όλων, πάντως, τα καταστήματα είναι εγκατεστημένα σε κομβικά σημεία του οδικού δικτύου ή σε προβεβλημένα σημεία μέσα στα χωριά ή τους οικισμούς της περιοχής, τα περισσότερα χωρίς πάρκινγκ. Η Χαλκιδική διαθέτει, βέβαια, και αναρίθμητα μικρότερα δίκτυα ή μεμονωμένα καταστήματα. Άλλα λειτουργούν όλο τον χρόνο κι περίπου ένα εξάμηνο.


O ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ ΕΞΟΜΑΛΥΝΕΙ ΤΙΣ ΑΠΩΛΕΙΕΣ
Σε ό,τι αφορά τις πωλήσεις των σούπερ μάρκετ της Χαλκιδικής, η Μασούτης κατέγραψε πολύ θετικό αποτέλεσμα, καθώς κάποια καταστήματά της που εδρεύουν σε καλοκαιρινά θέρετρα εμφάνισαν αύξηση πωλήσεων έως 5%. Παρόμοια είναι η εικόνα καταστημάτων της στην Πιερία, ενώ σημαντική άνοδο τζίρου είχαν οι μονάδες που λειτουργούν σε νησιά, όπως η Λήμνος, η οποία φέτος κατέγραψε χρονιά-ρεκόρ στον τουρισμό.

Ανάλογη αυξητική πορεία είχαν στην Χαλκιδική οι πωλήσεις των δικτύων της Συνεργαζόμενοι Παντοπώλες (Ελληνικά Μarket, Πρόοδος και Ήλιος). Τα καταστήματά της ειδικά τον Σεπτέμβριο αντισταθμίζουν τις όποιες απώλειες από το υποτονικό πρώτο δεκαπενθήμερο του Ιουνίου, που η κίνηση στη Χαλκιδική είχε κυμανθεί σε χαμηλά επίπεδα. Τα δίκτυα της εταιρείας έχουν παρουσία στην Κρήτη, η οποία έχει έντονη τουριστική περίοδο άνω των έξι μηνών, πράγμα που επηρεάζει θετικά τις πωλήσεις των σούπερ μάρκετ.

Στη Βόρεια Ελλάδα γενικότερα, με πρωτεύον κριτήριο τις επιδόσεις των αλυσίδων στη Θεσσαλονίκη, η χρονιά για τα σούπερ μάρκετ μέχρι στιγμής μπορεί να χαρακτηριστεί ως ιδιαίτερα ασταθής, ενώ τα στελέχη τους αποφεύγουν να διατυπώνουν ασφαλείς προβλέψεις για τη διαμόρφωση των εσόδων σε επίπεδο έτους.

Στην αγορά της Θεσσαλονίκης η επαναδραστηριοποίηση των καταστημάτων του δικτύου της Μαρινόπουλος υπό το σήμα της Σκλαβενίτης δεν έφερε τα πάνω-κάτω, αλλά σίγουρα έκοψε κάτι λιγότερο ή περισσότερο από την ανοδική πορεία των υπόλοιπων δικτύων. Όμως, το σημαίνον σύμπτωμα της αγοράς της συμπρωτεύουσας είναι πως το καλάθι των νοικοκυριών της φέτος μίκρυνε ακόμα περισσότερο κι είναι πια σαφώς φτωχότερο από τα αντίστοιχα αρκετών νοικοκυριών της Νότιας Ελλάδας.

Και το όνομα αυτής «Γρήγορα»
Μία νέα αλυσίδα, που θα αποτελείται από καφεπαντοπωλεία και θ’ αρχίσει να εξαπλώνεται από τα τέλη του Σεπτεμβρίου από την Θεσσαλονίκη, ρίχνει λάδι στην φωτιά του βορειοελλαδικού λιανεμπορικού ανταγωνισμού. Δημιουργός της είναι η εταιρεία Συνεργαζόμενοι Παντοπώλες ΑΕ, η οποία αναπτύσσει και τροφοδοτεί ιδιόκτητα σημεία πώλησης και καταστήματα με franchise, διαθέτοντας ως γνωστόν τις τρεις επωνυμίες αλυσίδων Ελληνικά Μarket, Πρόοδος και Ήλιος.

Η νέα αλυσίδα, η οποία επρόκειτο να αποκτήσει το πρώτο κατάστημά της στην Ευκαρπία, σε χρόνο που τον προλαβαίνει η παρούσα έκδοση, θα διαθέτει καταστήματα 80-120τμ, που θα έχουν ανεπτυγμένο το τομέα των ειδών παντοπωλείου –περισσότερα τρόφιμα και είδη delicatessen και πολύ λιγότερα απορρυπαντικά και καλλυντικά–, διαθέτοντας αμιγώς επώνυμα είδη. Επίσης, θα διαθέτει ποικιλίες καφέ για κατανάλωση επιτόπου ή σε συσκευασία για μεταφορά, καθώς και σνακ και ελαφριά γεύματα, λειτουργώντας από τις 6 ή τις 7 το πρωί μέχρι τα μεσάνυχτα. Εντός του Οκτωβρίου θα εγκαινιαστεί η λειτουργία ακόμα δύο καταστημάτων «Γρήγορα» σε κεντρικά σημεία της Θεσσαλονίκης, ενώ ως το τέλος του έτους τα καταστήματά της θα φτάσουν τα έξι, όλα ιδιοκτησίας της Συνεργαζόμενοι Παντοπώλες. Ωστόσο, σύντομα θα αρχίσει να αναπτύσσεται και με το σύστημα franchising.

Η νέα αλυσίδα θα ανταγωνίζεται τα δίκτυα καταστημάτων που αναπτύσσονται τα τελευταία χρόνια, επικεντρωμένα στις πωλήσεις καφέ, ροφημάτων, σνακ, παγωτών, εφημερίδων-περιοδικών και ορισμένων κατά βάση συσκευασμένων τροφίμων. Το πλεονέκτημά της είναι ασφαλώς η βάση στήριξής της σ’ έναν λιανεμπορικό όμιλο με δύναμη στον τομέα των κεντρικών προμηθειών.

σελφ σερβις (T. 475)
« 1 2 »
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2017 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION