σελφ σερβις - Πρόκληση για τις αλυσίδες οι μειώσεις μισθών

Παρασκευή, 20 Οκτωβρίου 2017

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Λιανεμπόριο

Πρόκληση για τις αλυσίδες οι μειώσεις μισθών

23 Απριλίου 2012 | 16:48 Γράφει ο Πλάτωνας  Τσούλος Topics: Αγορά,Εργασία

Πρόκληση για τις αλυσίδες οι μειώσεις μισθών

Δύσκολες αποφάσεις σχετικά με τη «ρύθμιση» των αποδοχών του προσωπικού τους καλούνται να λάβουν οι διοικήσεις των αλυσίδων σούπερ μάρκετ, μετά τις αλλαγές που επήλθαν στη εργατική νομοθεσία και την εσπευσμένη αντίδραση της Καρφούρ Μαρινόπουλος να τις αξιοποιήσει.

H κατάργηση των συλλογικών συμβάσεων εργασίας και το δικαίωμα που δίνει ο νόμος για μειώσεις στους μισθούς κατά 22% σε όσους ήδη απασχολούνται και κατά 32% επί του βασικού μισθού στους νεο-προσλαμβανόμενους ανοίγει την πόρτα στις επιχειρήσεις σούπερ μάρκετ, εφόσον οι διοικήσεις τους το κρίνουν σκόπιμο, να προχωρήσουν σε μειώσεις αποδοχών των υπαλλήλων τους.

Το ζητούμενο «ποιος από τους ισχυρούς θα κάνει την αρχή;», όπως κάποιοι αναρωτιούνταν, πρόλαβε να το απαντήσει ήδη στις αρχές Απριλίου η διοίκηση της Καρφούρ Μαρινόπουλος, με μειώσεις μισθών 10% σε όλο το προσωπικό του ομίλου, το οποίο κατά το μεγαλύτερο μέρος του είναι μερικώς απασχολούμενο.

Πόσο γρήγορα θα την ακολουθήσουν οι ανταγωνιστές της; Η απάντηση συναρτάται με τις εντυπώσεις που θα δημιουργηθούν όσον αφορά στη βελτίωση της κατάστασης του ισολογισμού της και κυρίως στη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας των τιμών της. Το βέβαιο είναι, πάντως, ότι ο κακοπληρωμένος υπάλληλος δεν έχει λόγους να είναι συνεπής εργαζόμενος, πράγμα που προβληματίζει όσες διοικήσεις αλυσίδων του κλάδου έχουν επενδύσει στο ποιοτικό σέρβις.

Από την άλλη πλευρά, μια γενικευμένη κατάρρευση των μισθών στον ιδιωτικό τομέα, με τις επακόλουθες επιπτώσεις της στον καταναλωτικό... ενθουσιασμό, θέτει υπό σκέψη την αντοχή του μοντέλου της ποιοτικής εξυπηρέτησης ως στοιχείου διαφοροποίησης – κυρίως για το τοπικό μικρομεσαίο δυναμικό του κλάδου, που βασίζει τις υπηρεσίες του στην πλήρη απασχόληση. Επομένως, τα διλήμματα που δημιουργεί η περαιτέρω «ελαστικοποίηση» της εργασίας είναι περισσότερα από τα προβλήματα που υποτίθεται πως θα λύσει...

Σύμφωνα με στελέχη του κλάδου, αποφασιστικός παράγοντας για το αν μια αλυσίδα επιλέξει να προχωρήσει σε μειώσεις μισθών θα αποτελέσει, πέρα από την οικονομική της θέση, το «αν την ενδιαφέρει περισσότερο η ικανοποίηση του προσωπικού της ή το πορτοφόλι των μετόχων της». Αλλά και μόνο η υπόνοια για το δεύτερο (πόσο μάλλον η απροσχημάτιστη δήλωσή του) αποτελεί αιτία δυσφήμησης, ιδιαίτερα στις περιπτώσεις των αλυσίδων που επιδιώκουν στρατηγικά τη δημιουργία ισχυρού κοινωνικού προφίλ.

Πόλεμος με τα συνδικάτα
Η οικονομική θέση κάθε αλυσίδας αποτυπώνεται καταρχήν στο καθαρό της αποτέλεσμα. Αν τούτο είναι θετικό, οι μειώσεις των μισθών θα συνιστούν πράξη προκλητική, ικανή είτε να κινητοποιήσει ένα ενεργό σωματείο εργαζομένων είτε να δημιουργήσει προϋποθέσεις συλλογικής δυσφορίας και αντίδρασης του προσωπικού εκεί που μέχρι σήμερα δεν υπάρχουν σχετικές ενδείξεις. Ορισμένα σωματεία στον κλάδο είναι μαχητικά, πράγμα που οι διοικήσεις των επιχειρήσεων δεν πρέπει να αγνοούν όταν αποφασίζουν δυσάρεστα μέτρα για το ήδη εισοδηματικά ξεθεωμένο προσωπικό τους.

Όπως τονίζουν παράγοντες του κλάδου, κάθε εταιρεία που εμφανίζει μείωση εσόδων άνω του 10% πολύ δύσκολα θα μπορούσε να αντέξει χωρίς παρεμβάσεις στους μισθούς του προσωπικού, για τις οποίες είναι σκόπιμο, πάντως, να ζητά την κατανόηση των εργαζομένων, εξηγώντας τους με ειλικρίνεια την κατάστασή της.

Το ενδεχόμενο ενός πολέμου με τα συνδικάτα, στην περίπτωση που οι επιχειρήσεις του κλάδου προχωρήσουν συντονισμένα σε μειώσεις μισθών, είναι πάντα ανοιχτό. Παράγοντες της αγοράς, σχολιάζοντας το κατά πόσο είναι δυνατή η γενίκευση της πρακτικής των περικοπών του μισθολογικού κόστους, τόνισαν ότι κίνητρο για κάτι τέτοιο θα έδινε η σχετική απόφαση αλυσίδων με «καθαρό» ισολογισμό.

Το «γιατί» είναι προφανές: Ένα μήνυμα περικοπής του μισθολογικού κόστους υπέρ της ανταγωνιστικότητας των τιμών θα ενεργοποιήσει αυτόματα τις αντιδράσεις όλων των ανταγωνιστών στην ίδια κατεύθυνση. Αλλά τέτοια «μηνύματα» έχουν διπλή ανάγνωση –αρέσκειας και θυμού– από μια κοινή γνώμη, της οποίας το εγγύς μέλλον προδιαγράφεται φτωχικότερο του πτωχευμένου παρόντος της.

σελφ σερβις (T. 416)
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2017 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION