σελφ σερβις - Ανακατατάξεις: Αλλάζει χέρια τζίρος λιανικής αξίας 3 δισ. ευρώ!

Τρίτη, 21 Νοεμβρίου 2017

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Λιανεμπόριο

Ανακατατάξεις: Αλλάζει χέρια τζίρος λιανικής αξίας 3 δισ. ευρώ!

26 Σεπτεμβρίου 2017 | 09:31 Γράφει ο Πλάτωνας  Τσούλος Topics: Αγορά

Πωλήσεις που αγγίζουν ή ξεπερνούν τα 3 δισ. ευρώ άλλαξαν χέρια σε διάστημα δύο ετών, λόγω των ανακατατάξεων στον κλάδο –κυρίως μεταξύ των ισχυρών δυνάμεών του και ως συνέπεια των γενναίων επενδύσεών τους στην επέκταση των δικτύων τους. Αρκεί να μετρήσει κάποιος τα κεφάλαια που επενδύθηκαν την περίοδο 2015-2017 από τις έξι ισχυρότερες επωνυμίες του κλάδου, για να καταλάβει το μέγεθος των δομικών αλλαγών, συντελεσμένων και επικείμενων.

Πράγματι, η ΑΒ Βασιλόπουλος, η Σκλαβενίτης, η Metro, η Lidl, η Μασούτης και η Πέντε σε διάστημα μόλις δύο ετών επενδύουν από κοινού πάνω από 1 δισ. ευρώ. Ειδικότερα, κεφάλαια περίπου 600 εκατ. ευρώ κινητοποιεί η Σκλαβενίτης για τη διάσωση του δικτύου καταστημάτων της Μαρινόπουλος που πέρασε στα χέρια της, περίπου από 200 εκατ. ευρώ διαθέτουν οι ΑΒ Βασιλόπουλος και Lidl, πάνω από 100 εκατ. ευρώ επενδύει η Metro, τουλάχιστον 40 εκατ. ευρώ η Μασούτης και πάνω από 30 εκατ. ευρώ η Πέντε. Αν στο λογαριασμό προστεθούν και οι επενδύσεις μικρότερων εταιρειών, όπως της Market In, της Bazaar και της ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός, τότε τα επενδυτικά κεφάλαια που μπαίνουν στην κλαδική αγορά υπερβαίνουν τα 1,2 δισ. ευρώ.

Σε «κινητικότητα» πάνω από 1.200 σημεία πώλησης
Οι κινήσεις στρατηγικής που κάνουν στη σκακιέρα του λιανεμπορίου οι ισχυροί του κλάδου προκαλούν ανατροπές στα δίκτυα πωλήσεων, αλλάζοντας σε μεγάλο βαθμό τον συνολικό χάρτη της αγοράς. Αρκεί να αναλογιστεί κάνεις ότι μέσα σε διάστημα δύο ετών η κινητικότητα, σε ό,τι αφορά το καθεστώς ελέγχου τους, επηρέασε περί τα 1.200 μεγάλα και μικρότερα καταστήματα, δίχως σε αυτά να περιλαμβάνουμε τα καταστήματα της Μαρινόπουλος που «κατέβασαν ρολά» και που δεν ήταν και λίγα. Σχεδόν 500 σούπερ μάρκετ άλλαξαν χέρια κατόπιν των μεγάλων συμφωνιών εξαγοράς δικτύων , ενώ περισσότερα από 600 σημειώνονται στη γεωγραφία του κλάδου είτε ως νέα καταστήματα είτε με αλλαγή επωνυμίας δικτύου για ποικίλους λόγους.

Πιο συγκεκριμένα, 361 σούπερ μάρκετ της πάλαι ποτέ ισχυρής Μαρινόπουλος πέρασαν υπό τον έλεγχο της Σκλαβενίτης, 130 καταστήματα της Αφοί Βερόπουλοι εξαγοράσθηκαν από τη Metro, ενώ τουλάχιστον 70 νέα καταστήματα εγκαινιάζουν οι έξι ισχυροί του κλάδου κάθε χρόνο. Στον ίδιο λογαριασμό εντάσσονται τα 40 καταστήματα της Γρηγοριάδης και τα 92 της CRM-Αριάδνη που στεγάστηκαν από την ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός, αλλά και τα 42 σούπερ μάρκετ της Αφοί Καρυπίδη, που διασκορπίσθηκαν στα χέρια των ανταγωνιστών της –κατά πληροφορίες τα περισσότερα περνούν σταδιακά υπό την κυριότητα της Market In– όπως και τα 150 καταστήματα franchise της πάλαι ποτέ Μαρινόπουλος, οι ιδιοκτήτες των οποίων υπογράφουν σχετικές συμβάσεις με άλλα δίκτυα.

Αν κατέβουμε χαμηλότερα στην πυραμίδα της κλαδικής αγοράς, πρέπει να συνυπολογίσουμε στο άθροισμα των ανακατατάξεων και τα τρία δίκτυα της Συνεργαζόμενοι Παντοπώλες στη Βόρειο Ελλάδα –τα Ελληνικά Μάρκετ, την Πρόοδος Μάρκετ και την Ήλιος–, που συνασπισμένα πλέον, όπως υπολογίζει η διοίκηση της εταιρείας, μόνο φέτος θα προσαυξήσουν τα δίκτυά τους τουλάχιστον κατά 55 καταστήματα, δηλαδή από τα 305 στο τέλος του 2016 σε 360 ως το τέλος του έτους.

Όλες οι προαναφερόμενες εμπορικές μονάδες όλων των μεγεθών και επωνυμιών υπολογίζεται ότι κάνουν συνολικό τζίρο 3 δισ. ευρώ, δηλαδή ένα σύνολο πωλήσεων που αλλάζουν χέρια, επιφέροντας σοβαρές μεταβολές στα εταιρικά μερίδια αγοράς στον κλάδο, που δεν έχουν προηγούμενο στην ιστορία του.

Πρόκειται για μια γενική ανατροπή, που ξεκίνησε ως ντόμινο στην αγορά των σούπερ μάρκετ μόλις ξεκίνησαν οι κλυδωνισμοί στα δύο μεγάλα ιστορικά δίκτυα της αγοράς μας, της Μαρινόπουλος και της Αφοί Βερόπουλοι, που έλεγχαν αθροιστικά έναν τζίρο περίπου 2,3 δισ. ευρώ.

Πράγματι, η ΑΒ Βασιλόπουλος, η Σκλαβενίτης, η Metro, η Lidl, η Μασούτης και η Πέντε σε διάστημα μόλις δύο ετών επενδύουν από κοινού πάνω από 1 δισ. ευρώ. Ειδικότερα, κεφάλαια περίπου 600 εκατ. ευρώ κινητοποιεί η Σκλαβενίτης για τη διάσωση του δικτύου καταστημάτων της Μαρινόπουλος που πέρασε στα χέρια της, περίπου από 200 εκατ. ευρώ διαθέτουν οι ΑΒ Βασιλόπουλος και Lidl, πάνω από 100 εκατ. ευρώ επενδύει η Metro, τουλάχιστον 40 εκατ. ευρώ η Μασούτης και πάνω από 30 εκατ. ευρώ η Πέντε. Αν στο λογαριασμό προστεθούν και οι επενδύσεις μικρότερων εταιρειών, όπως της Market In, της Bazaar και της ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός, τότε τα επενδυτικά κεφάλαια που μπαίνουν στην κλαδική αγορά υπερβαίνουν τα 1,2 δισ. ευρώ.

Σε «κινητικότητα» πάνω από 1.200 σημεία πώλησης
Οι κινήσεις στρατηγικής που κάνουν στη σκακιέρα του λιανεμπορίου οι ισχυροί του κλάδου προκαλούν ανατροπές στα δίκτυα πωλήσεων, αλλάζοντας σε μεγάλο βαθμό τον συνολικό χάρτη της αγοράς. Αρκεί να αναλογιστεί κάνεις ότι μέσα σε διάστημα δύο ετών η κινητικότητα, σε ό,τι αφορά το καθεστώς ελέγχου τους, επηρέασε περί τα 1.200 μεγάλα και μικρότερα καταστήματα, δίχως σε αυτά να περιλαμβάνουμε τα καταστήματα της Μαρινόπουλος που «κατέβασαν ρολά» και που δεν ήταν και λίγα. Σχεδόν 500 σούπερ μάρκετ άλλαξαν χέρια κατόπιν των μεγάλων συμφωνιών εξαγοράς δικτύων , ενώ περισσότερα από 600 σημειώνονται στη γεωγραφία του κλάδου είτε ως νέα καταστήματα είτε με αλλαγή επωνυμίας δικτύου για ποικίλους λόγους.

Πιο συγκεκριμένα, 361 σούπερ μάρκετ της πάλαι ποτέ ισχυρής Μαρινόπουλος πέρασαν υπό τον έλεγχο της Σκλαβενίτης, 130 καταστήματα της Αφοί Βερόπουλοι εξαγοράσθηκαν από τη Metro, ενώ τουλάχιστον 70 νέα καταστήματα εγκαινιάζουν οι έξι ισχυροί του κλάδου κάθε χρόνο. Στον ίδιο λογαριασμό εντάσσονται τα 40 καταστήματα της Γρηγοριάδης και τα 92 της CRM-Αριάδνη που στεγάστηκαν από την ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός, αλλά και τα 42 σούπερ μάρκετ της Αφοί Καρυπίδη, που διασκορπίσθηκαν στα χέρια των ανταγωνιστών της –κατά πληροφορίες τα περισσότερα περνούν σταδιακά υπό την κυριότητα της Market In– όπως και τα 150 καταστήματα franchise της πάλαι ποτέ Μαρινόπουλος, οι ιδιοκτήτες των οποίων υπογράφουν σχετικές συμβάσεις με άλλα δίκτυα.

Αν κατέβουμε χαμηλότερα στην πυραμίδα της κλαδικής αγοράς, πρέπει να συνυπολογίσουμε στο άθροισμα των ανακατατάξεων και τα τρία δίκτυα της Συνεργαζόμενοι Παντοπώλες στη Βόρειο Ελλάδα –τα Ελληνικά Μάρκετ, την Πρόοδος Μάρκετ και την Ήλιος–, που συνασπισμένα πλέον, όπως υπολογίζει η διοίκηση της εταιρείας, μόνο φέτος θα προσαυξήσουν τα δίκτυά τους τουλάχιστον κατά 55 καταστήματα, δηλαδή από τα 305 στο τέλος του 2016 σε 360 ως το τέλος του έτους.

Όλες οι προαναφερόμενες εμπορικές μονάδες όλων των μεγεθών και επωνυμιών υπολογίζεται ότι κάνουν συνολικό τζίρο 3 δισ. ευρώ, δηλαδή ένα σύνολο πωλήσεων που αλλάζουν χέρια, επιφέροντας σοβαρές μεταβολές στα εταιρικά μερίδια αγοράς στον κλάδο, που δεν έχουν προηγούμενο στην ιστορία του.

Πρόκειται για μια γενική ανατροπή, που ξεκίνησε ως ντόμινο στην αγορά των σούπερ μάρκετ μόλις ξεκίνησαν οι κλυδωνισμοί στα δύο μεγάλα ιστορικά δίκτυα της αγοράς μας, της Μαρινόπουλος και της Αφοί Βερόπουλοι, που έλεγχαν αθροιστικά έναν τζίρο περίπου 2,3 δισ. ευρώ.


Αρχίζουν οι πιέσεις στα Ebitda
Το ζητούμενο πλέον είναι το τι θα επακολουθήσει στην αγορά. Οι ισχυροί παίκτες της προσδιορίζουν εκ νέου τη θέση τους στο χάρτη του λιανικού εμπορίου της χώρας, χωρίς να είναι προδιαγεγραμμένο το ποιος θα επικρατήσει έναντι ποίου, όπως και το ποιος εντέλει θα αντέξει τις πιέσεις στα οικονομικά μεγέθη του. Διότι και τζίρος θα χάνεται από τους ανταγωνιστές της Σκλαβενίτης, τουλάχιστον για όσο διάστημα αυτή θα διεκδικεί τα αναλογούντα στο πανελλήνιο δίκτυο που της «κληροδότησε» η πτώχευση της Μαρινόπουλος, αλλά και τα κέρδη EBITDA θα φθίνουν, όσο οι ισχυροί θα «χτυπούν» τις τιμές για την απόσπαση μεριδίων αγοράς.

Σε ένα τέτοιο πλαίσιο, δεν είναι υπερβολή να ειπωθεί ότι εύκολα μπορεί να εξανεμίζονται κάμποσες δεκάδες εκατ. ευρώ από τα EBITDA των μεγάλων εταιρειών, με τεράστιες επιπτώσεις στην κλαδική αγορά, εφόσον μιλούμε για επιχειρηματικούς ομίλους όχι μόνο εντάσεως εργασίας αλλά και κεφαλαίου. Πράγματι, η πιθανότητα εμφάνισης αρνητικών αποτελεσμάτων σε μείζονα εταιρικά σχήματα θα «κλήρωνε τοn λαχνό» των μεριδίων αγοράς υπέρ των μετρημένων στα δάκτυλα ικανών να επενδύουν ακόμα και με ζημιές, δηλαδή εκείνων που διαθέτουν τις μεγαλύτερες κεφαλαιακές αντοχές, λόγω ισχύος του μετόχου τους.

Η αποψίλωση των μικρών
Φυσικά, οι δομικές αλλαγές στο λιανεμπορικό χάρτη, στα μερίδια και στις ισορροπίες του οργανωμένου λιανεμπορίου επιδρούν δραματικά και στην «περιφέρεια» του κλάδου, δηλαδή στη μικρή λιανική, η οποία όσο έφθινε η Μαρινόπουλος ενίσχυε ανέλπιστα τη θέση της, κερδίζοντας ένα κομμάτι τζίρου αξίας περίπου 150 εκατ. ευρώ.

Τώρα όχι απλώς καλείται να το «επιστρέψει» στους «νόμιμους» διεκδικητές του, αλλά και να τους δώσει και «ρέστα»… Διότι είναι βέβαιο πως μέχρι το κλείσιμο του κύκλου των ανακατατάξεων στην κορυφή του κλάδου, ένα μεγάλο μέρος «ελεύθερου» τζίρου των μικρών-ανεξάρτητων καταστημάτων της γειτονιάς θα μαγνητίζεται προσκολλούμενο στα οργανωμένα δίκτυα, με αποτέλεσμα τη γενική αποψίλωση των μεμονωμένων μικροεπιχειρηματιών. Ήδη κάτι τέτοιο συντελείται με τη διείσδυση των ισχυρών στις γειτονίες μέσω μικρών franchise καταστημάτων.

Πότε θα κλείσει ο κύκλος των αλλαγών;
Για πόσο χρόνο θα συμβαίνουν τα προαναφερόμενα; Αρκετά από τα ανώτατα στελέχη της αγοράς, μιλώντας στο σελφ σέρβις, συμφωνούν ότι σε διάστημα δύο το πολύ τριών ετών το οργανωμένο λιανεμπόριο της χώρας θα έχει αλλάξει όψη εντελώς. Στη βάση του, λένε, θα έχουν απομείνει μόνο όσοι έμαθαν να καλλιεργούν προσωπικές σχέσεις με τους πελάτες τους, όπως και όσοι βάσισαν την επιχειρηματική τους επιβίωση στη διαφοροποίηση ή την εξειδίκευση. Στη «μεσαία ζώνη» της λιανικής, υποστηρίζουν, θα χαθούν πολλές από τις υφιστάμενες επωνυμίες, ενώ στην κορυφή της αγοράς οι ανακατατάξεις θα έχουν συνέχεια! Στο μεταξύ, κανείς δεν μπορεί να αποκλείσει την έλευση νέου ξένου «παίκτη» στον εγχώριο ανταγωνισμό, καθώς όσο θα συγκεντρώνονται οι πωλήσεις σε λιγότερα χέρια, τόσο περισσότερο η αγορά μας θα μπαίνει στα ραντάρ των ξένων επενδυτών.

σελφ σερβις (T. 475)
« 1 2 »
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Topics

Αγορά

Τεχνολογία

Τρόφιμα/Ποτά

Ενέργεια/Περιβάλλον

Μεταφορές/Logistics

Εκπαίδευση

Υγεία/Ομορφιά

Ευρωπαϊκή Ένωση

©2017 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778

ATCOM PRODUCTION